%202862_0_5x.png)
BASJE
CABARET / KLEINKUNST
Voorstelling: "PopGPT"
PopGPT is een verhalende, muzikale cabaretvoorstelling over popmuziek, kunstmatige intelligentie en de prijs van perfectie.
Bas droomt ervan popster te worden. Wanneer dat niet lukt, creëert hen een AI-avatar naar eigen evenbeeld: Avatar BASJE. Samen veroveren ze de wereld als popduo met dans, meerstemmigheid en een boodschap van vrede en liefde. Maar wat gebeurt er als het duo uit elkaar dreigt te vallen? Wanneer de bovenaardse perfectie van diens digitale wederhelft alle aandacht opeist, raakt Bas verstrikt in een identiteitscrisis.
De voorstelling opent als een popconcert en ontvouwt zich tot een meeslepende botsing tussen mens en machine. Tussen iconische duetten, sketches en muzikale intermezzo’s viert BASJE de kracht van popmuziek als bron van saamhorigheid en bevrijding. Maar onder de glitters en beats schuilt een scherp onderzoek naar authenticiteit, roem en digitale verleiding.
PopGPT is wervelend, grappig en confronterend: een cabaretpop-spektakel dat balanceert tussen zelfverheerlijking, zelfverlies en systeemkritiek. BASJE vraagt zich af: als je jezelf herschept tot je ultieme versie, wie ben je dan nog echt?
Over BASJE
De Rotterdamse BASJE (Bas Mastboom – hen/hij/zij) is complex, fluïde en onmogelijk in een hokje te plaatsen. Hun theatercarrière begon bij de studentenvereniging tijdens de studie Bouwkunde aan de TU Delft. Al snel bleek op theateropleidingen dat geen enkel label voldeed: de podiumkunsten zijn bij BASJE nóg veranderlijker dan diens gender. Via de Amsterdamse queer scene kwam BASJE bij Boys Won’t Be Boys terecht, waar hen een eigen, unieke stem in performance en cabaret ontwikkelde, waarbij ADHD en queerness een drijvende kracht zijn.
BASJE speelde bij progressieve gezelschappen als Boys Won’t Be Boys en Live Your Story, waarin thema’s als gender, identiteit en duurzaamheid centraal staan. Na een mislukte emigratie naar Australië wijdde hen de COVID-lockdown aan het schrijven van diens solodebuut Lana del Gay, dat door het publiek van het Delft Fringe Festival werd bekroond met 4,5 van de 5 sterren. Daarna volgden optredens bij onder meer het Café Theater Festival met de voorstelling De Wereld, de Titanic & ik – alledrie een zinkend schip. Uit deze laatste voorstelling is ook diens singledebuut voortgekomen, Het Hypocrietlied (zie link onder).
BASJE’s werk is veelzijdig, muzikaal, autobiografisch, maatschappijkritisch, ontwapenend, hilarisch en licht absurdistisch. Met de nieuwe voorstelling PopGPT zet BASJE de stap naar de popmuziek: een komisch onderzoek naar de betekenis van pop als wereldverbeteraar, met Artificial Intelligence als spiegel én speeltuin.
PopGPT toert in seizoen 26/27 langs de Nederlandse en Vlaamse theaters.


